Uitleg burn-out

Wat houdt het nou precies in?

Burn-out is een term voor het gevoel ‘opgebrand zijn’. Je hebt geen energie of motivatie meer voor de dagelijkse bezigheden en werk. Je hebt last van vage vervelende lichamelijke en psychische klachten. Het stadium waarmee het begint noemde we vroeger overwerkt, overspannen of oververmoeid zijn. Het is dus beter om er op tijd bij te zijn.

Enkele symptomen:

  • slapeloosheid / niet kunnen uitrusten
  • hoofdpijn / migraine / duizelig
  • prikkelbaar / piekeren / geen overzicht
  • vermoeidheid / lusteloos / geen energie
  • darmproblemen / vage klachten
  • weinig eetlust / vreet buien
  • (onder)rugpijn / stijfheid
  • nek- en schouderpijn / spierpijn

 

Voel je weer vol met energie en blijheid

Heb ik een burn-out?

Stel jezelf de volgende vraag:

Voel ik mij lichamelijk (fysiek) en psychisch leeg en uitgeput?

Bij burn-out is er al vaak een langere periode van stress, spanning en (werk)druk aan vooraf gegaan. Iedereen heeft daar een eigen manier om mee om te gaan. Jouw persoonlijkheid en omgevingsfactoren spelen hierin een belangrijke rol.

Test jezelf op ‘Burn-out klachten’

Hoe ontstaat het?

Burn-out klachten ontstaan vaak na een langdurige periode van stress en/of na ingrijpende gebeurtenissen. Mensen met een burn-out hebben vaak de neiging om in perioden van stress alsmaar door te gaan en onvoldoende aandacht aan zichzelf te besteden. Zij negeren signalen zoals bijvoorbeeld slapeloosheid, aanhoudende hoofdpijn, prikkelbaarheid of diepe vermoeidheid totdat je er niet meer omheen kunt en dan ben je al te ver gegaan.

De slopende uitwerking

Ongezonde stress zuigt al je energie uit je en is een ware sluipmoordenaar. Je piekert veel, slaapt slecht en raakt oververmoeid. Je kan je niet meer goed concentreren en wordt steeds minder productief. Het lukt je vaak niet meer om helder en systematisch te denken. Doe je niets aan de manier om met stress om te gaan, dan voel je je steeds hulpelozer, hopelozer en negatiever worden. Je verliest de motivatie en kan last gaan krijgen van angst- en paniekaanvallen en depressieve klachten.

De impact

De impact die een burn-out heeft op jouw privéleven en werk is enorm. Hoe eerder je de symptomen van een burn-out herkent en er mee aan de slag gaat, hoe sneller je van de klachten kunt herstellen.

Wat kan ik doen!

Leer kiezen, grenzen stellen en aangeven en genieten van waar je nu bent en staat. En dat is precies waar ik als ervaringsdeskundige coach je bij ga helpen. Het enige wat jij moet meenemen is de oprechte wil om te veranderen (open staan voor zelfreflectie) en daarvoor mijn hulp durft te vragen (duidelijke hulpvraag). Dan staat de weg open om weer midden in het leven te staan en ervan te genieten.

Waardoor komt het dat ik opgebrand ben?

Een burn-out komt eigenlijk doordat je niet (in)gezien en geleerd hebt om je eigen gebied af te schermen waarbinnen je je comfortabel en veilig voelt. Om keuzes te maken waar je duidelijk mee aan jezelf en aan je omgeving aangeeft wat jouw grenzen zijn. Daarnaast heb je gewoon te lang vertrouwd en geleund op aangeleerde gewoonten en sta je er niet meer bij stil waarom je deze gewoonten hebt en merk je tot je frustratie dat deze niet meer voldoen.

Zelfreflectie en willen veranderen

Het gaat dus om in te zien welke gewoonten je moet veranderen en leren keuzes te maken om je grenzen te kunnen aangeven. Kortom leren kijken en luisteren naar wie jij bent, wat jij wilt en voelt. Meer is het niet. Maar het is simpeler gezegd dan gedaan. Dat weet ik uit eigen ervaring en wil jou dat geploeter besparen. Dat je niet het wiel opnieuw moet gaan uitvinden. Zonde van alle energie en moeite.